Listen

Remit

Supervisem la integritat i la transparència dels mercats majoristes d'electricitat i de gas, que integren tant el mercat al comptat com el mercat a termini, monitoritzant que les operacions executades pels participants en aquests mercats s'hagin realitzat en absència de pràctiques d'abús de mercat (manipulació i/o ús d'informació privilegiada).

Registrem els participants en els mercats majoristes d'electricitat i de gas que resideixen a Espanya i estan obligats a comunicar les seves operacions a ACER.

Reglament REMIT i guies d'implementació d'ACER

Informació bàsica

Aquest Reglament Europeu estableix normes que prohibeixen les pràctiques abusives que afecten els mercats majoristes de l'energia, entesos aquests com el conjunt de mercats al comptat i a termini, amb liquidació física o financera, d'electricitat i gas natural, en cadascun dels Estats Membres.

En concret, a través de REMIT s'estableixen prohibicions respecte a la realització d'operacions amb informació privilegiada (article 3) i de manipulació o temptativa de manipulació del mercat (article 5), així com l'obligació de publicar informació privilegiada (article 4).

Així mateix, REMIT estableix un marc normatiu específic per a la supervisió del mercat majorista de l'energia, impulsant la coordinació entre l'Agència per a la Cooperació dels Reguladors Energètics (ACER) i les autoritats reguladores nacionals per a la realització d'aquesta funció de supervisió.

Reglament d'execució de REMIT

REMIT i els Participants en el Mercat

REMIT estableix una sèrie d'obligacions i prohibicions per als participants en el mercat. Aquests participants queden definits en el Reglament com a "qualsevol persona, inclosos els gestors de les xarxes de transport, que realitzin transaccions, inclosa l'emissió d'ordres de realitzar operacions, en un o diversos mercats majoristes de l'energia"(article 2, apartat 7).

Des de l'entrada en vigor de REMIT (el 28 de desembre de 2011), els participants en el mercat han de complir amb les següents prohibicions i obligacions:

  • Prohibició de realitzar operacions amb informació privilegiada (article 3)
  • Prohibició de manipulació o temptativa de manipulació del mercat (article 5)
  • Obligació de publicar informació privilegiada (art. 4.1)
  • Obligació de notificar a ACER i a l'autoritat reguladora nacional competent quan apliquin les exempcions recollides en l'article 3.4.b i en l'article 4.2

Addicionalment, un cop adoptats per la Comissió Europea els actes d'execució de REMIT, els participants en el mercat hauran de complir amb les següents obligacions:

  • Registre de participants en el mercat (article 9): en un termini màxim de tres mesos des de l'adopció dels actes d'execució de la Comissió Europea (això és, fins al 17 de març de 2015), les autoritats reguladores nacionals crearan registres nacionals dels participants en el mercat, que mantindran actualitzats. Abans de realitzar qualsevol operació subjecta a l'obligació de comunicar-la a l'Agència de conformitat amb l'article 8, apartat 1, els participants en el mercat han d'haver-se registrat davant l'autoritat reguladora nacional de l'Estat membre en què estiguin establerts o resideixin o, en cas que no estiguin establerts ni resideixin a la Unió Europea, davant la d'un Estat membre en què actuïn.
  • Informe de dades de les operacions (ordres i transaccions) realitzades en el mercat majorista de l'energia, així com de les dades fonamentals del mercat (article 8): a partir dels nou mesos de l'adopció dels actes d'execució de la Comissió Europea (això és, a partir del 7 d'octubre de 2015), els participants en el mercat o, en el seu nom, la persona/autoritat habilitada per a això, facilitaran a l'Agència un llistat de les operacions que hagin realitzat en el mercat majorista de l'energia, incloses les ordres per realitzar operacions, així com les dades fonamentals del mercat.  

Publicació d'informació privilegiada

Els participants en el Mercat difondran, de manera efectiva i oportuna, la informació privilegiada en el seu poder relativa a empreses o instal·lacions que ells mateixos, o la seva empresa matriu o connexa, posseeixin o dirigeixin, o sobre les quals aquests participants o empreses tinguin responsabilitats operatives, ja sigui totalment o parcialment. Aquesta difusió inclourà informació relacionada amb la capacitat i la utilització de les instal·lacions de producció, emmagatzematge, consum o transport d'electricitat o de gas natural, o relacionada amb la capacitat i la utilització d'instal·lacions de GNL, inclosa la indisponibilitat planificada o no d'aquestes instal·lacions (article 4.1).

Notificació exempcions relatives a publicació d'informació privilegiada

Els participants en el mercat tenen l'obligació de notificar a ACER i a l'autoritat reguladora nacional competent quan apliquin les exempcions recollides a l'article 3.4.b (cobertura de pèrdues físiques immediates derivades de talls no planificats) i a l'article 4.2 (retard excepcional en la publicació d'informació privilegiada per no perjudicar interessos legítims).

Amb l'objectiu de facilitar l'obligació de notificació als participants en el mercat, ACER ha desenvolupat una aplicació web específica a la qual es pot accedir a través dels següents enllaços:

Registre espanyol de participants en el mercat

L'article 9 de REMIT estableix l'obligació dels participants en el mercat majorista de l'energia, que realitzin operacions que han de ser reportades a ACER (article 8.1), de registrar-se davant l'autoritat reguladora nacional de l'Estat membre en el qual estiguin establerts o resideixin o, en cas que no estiguin establerts ni resideixin a la Unió Europea, davant la d'un Estat membre en el qual actuïn. El 26 de juny de 2012, ACER va adoptar la decisió núm. 01/2012, a través de la qual va definir el format que havia de tenir el registre de participants en el mercat:

(FALTA DOCUMENT DE LA DECISIÓ 01/2012 PER ADJUNTAR-LO)

En el mercat espanyol, els participants en el mercat han de registrar-se davant la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), tal com s'estableix en la Resolució per la qual es crea el registre espanyol de participants en el mercat majorista de l'energia en compliment de l'article 9 del Reglament (UE) núm. 1227/2011 del Parlament Europeu i del Consell, sobre la integritat i la transparència del mercat majorista de l'energia.

L'accés al registre es realitza a través de la següent aplicació: 

Accés al Registre Espanyol de participants en el mercat

Documents Associats 3 Icono flecha hacia abajo Icono X para cerrar

La acreditación de la representación para poder actuar en nombre del participante en el mercado puede realizarse a través del siguiente modelo

Sesión Informativa de la CNMC a consumidores finales sobre el Registro de participantes en el mercado (14 de julio de 2015)

Registro

Fecha de publicación: 14 de Julio del 2015

Normativa

Fecha de publicación: 14 de Julio del 2015

Report de dades de les operacions (ordres i transaccions) realitzades en el mercat majorista de l'energia, així com de dades fonamentals

L'article 8 de REMIT estableix l'obligació dels participants en el mercat majorista de l'energia, bé directament o bé a través d'una persona o entitat autoritzada per actuar en el seu nom, de reportar a ACER el llistat de les operacions realitzades en el mercat majorista de l'energia, incloses les ordres per realitzar operacions, així com les dades fonamentals del mercat.

Aquesta obligació de report de dades entrarà en vigor un cop transcorreguts nou mesos des de l'adopció dels actes d'execució de la Comissió Europea (és a dir, a partir del 7 d'octubre de 2015).

A través d'aquests actes d'execució, adoptats a través del Reglament d'Execució (UE) Nº 1348/2014 de la Comissió, de 17 de desembre de 2014, la Comissió Europea determina el llistat de contractes i derivats (incloses les ordres), així com les dades fonamentals del mercat, que han de ser reportats a ACER, amb el detall de la informació a reportar i el procediment de comunicació.

Per al compliment de l'obligació de report de dades de les operacions en el mercat majorista d'energia, així com de les seves dades fonamentals, ACER, a través del seu portal REMIT, facilita una sèrie de documents d'ajuda als quals es pot accedir a través del següent enllaç:

Documents Acer

REMIT i les persones que gestionen operacions a títol professional

L'article 15 de REMIT estableix que les persones que gestionin a títol professional operacions amb productes energètics a l'engròs hauran de notificar a l'autoritat reguladora nacional, amb la màxima brevetat, si sospiten raonablement que una operació pot constituir una infracció dels articles 3 i 5 del Reglament. Aquest article és d'aplicació des de l'entrada en vigor de REMIT, el 28 de desembre de 2011.

Amb l'objectiu de facilitar l'obligació de notificació de les persones que gestionen operacions a títol professional, ACER ha desenvolupat una aplicació web específica. 

Notificació de sospita raonable sobre una operació

Sessió Informativa de la CNMC sobre Registre de participants en el mercat (27 de maig de 2015): 2 Icono flecha hacia abajo Icono X para cerrar

Documents rellevants i enllaços d'interès:
¿Te ha sido útil esta información?